Begrippenlijst

Onderstaand vind je een lijst met gamification begrippen en termen die veel worden gebruikt.
Klik op een begrip om de definities en uitleg hierbij te lezen.

  • 1. Uncategorized
Expand All | Collapse All
  • 1. Wat is gamificatie of gamification?
     

    Gamification is het toevoegen van spelelementen en technieken aan een niet game
    gerelateerde situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Het wordt toegepast om
    een bepaald doel te behalen, anders dan alleen entertainment.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2615 Times
  • 2. Wat is serious gaming?
     

    Een serious game is een spel met een ander primair doel dan alleen entertainment.
    Het verschil met gamificatie is dat een serious game een volledig spel is. Bij
    gamification worden spelelementen toegevoegd aan een bestaande werkelijkheid.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2402 Times
  • 3. A/B Testing
     

    Een A/B test is een vorm van testen waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een
    pagina of advertentie afwisselend getoond worden aan de bezoekers. De helft ziet de ene
    versie en de andere helft van de bezoekers ziet versie 2. Hiermee kunnen wij bijvoorbeeld
    testen welke landingspagina voor een serious game beter werkt.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2563 Times
  • 4. Augmented reality
     

    Bij augmented reality lopen de echte en ‘neppe’ wereld geruisloos in
    elkaar over. Als gebruiker ziet u nog steeds de echte wereld, maar deze wordt aangevuld
    met digitale informatie of objecten. U ziet deze extra virtuele laag via uw smartphone of
    tablet.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2490 Times
  • 5. Core drivers
     

    De gamification pioneer Yu-kai Chou ontwikkelde de Octalysis, een framework
    dat bestaat uit 8 core drivers die ervoor zorgen dat de speler de game blijft spelen. De
    octogram houdt rekening met de kritische succesfactoren voor verschillende soorten
    spelers, namelijk killers, verkenners, sociale spelers en uitvoerders.
    De 8 core drivers zijn:
    1) Epische betekenis & roeping
    2) Creatieve ontwikkeling & feedback
    3. Sociale invloed & verwantschap
    4. Onvoorspelbaarheid & nieuwsgierigheid
    5. Verlies & vermijding
    6. Schaarste & ongeduld
    7. Eigendom & bezit
    8. Prestaties

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2383 Times
  • 6. Octalysis
     

    SGM werkt met een bewezen model van gamedesigner Yu-Kai Chou: de
    Octalysis. De Octalysis bestaat uit 8 core drivers die ervoor zorgen dat de speler de game

    blijft spelen. Het framework bevat deze 8 elementen en maakt het inzichtelijk in een
    octogram. Het houdt rekening met de kritische succesfactoren voor verschillende soorten
    spelers, namelijk killers, verkenners, sociale spelers en uitvoerders.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 1972 Times
  • 7. Pushnoticifactie
     

    Een pushnotificatie of pushbericht is een melding van een applicatie, om u
    te laten weten dat er belangrijke of interessante informatie beschikbaar is. Meestal ontvangt
    u de pushnotificatie op de smartphone of tablet en kunt u middels de instellingen aangeven
    of u de notificaties wel of niet wilt ontvangen. Met een pushbericht kunt u bijvoorbeeld
    laten weten dat er nieuwe levels in de serious game beschikbaar zijn of kunt u een speler
    opnieuw uitnodigen die al een tijdje niet gespeeld heeft. Let wel op dat teveel
    pushnotificaties versturen irritatie bij de gebruiker op kan wekken.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2120 Times
  • 8. Storytelling
     

    Storytelling betekent letterlijk het vertellen van een verhaal. Onze hersenen
    onthouden verhalen beter dan losse feiten. Daarnaast geven verhalen ons een plezierig
    gevoel. Het is dan ook niet vreemd dat storytelling steeds meer wordt ingezet door
    bedrijven. Het werkt om klanten een bedrijf te laten leren kennen en te vertrouwen, maar
    storytelling wordt ook ingezet bij serious games. Wat is de verhaallijn van de game? Welk
    probleem of dilemma speelt een rol, wie helpen jou in de game en wie zijn je tegenstanders?
    Wat moet ik doen om het op te lossen en verder te komen tot het einde van het verhaal?

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2058 Times
  • 9. Virtual reality
     

    Bij virtual reality wordt een virtuele werkelijkheid gecreëerd. U ervaart deze
    schijnwerkelijkheid als een echte wereld waarin u zich daadwerkelijk bevindt, omdat u
    volledig afgesloten bent van de echte wereld. U ziet deze wereld door een virtual reality bril.

    Was this answer helpful ? Yes / No
    Viewed 2215 Times